21.12.2020
Slavíte Vánoce nebo Chanuku? Pohyb je důležitý pro všechny
Zápisky od našeho kolegy z USA
(překlad Mgr. Petra Seidlová, Cert. MDT)
V průběhu minulého roku jsme se v našem Montclair Physical Therapy newsletteru zabývali tím, jak je důležité cvičit a vytvářet si tak v těle látky, díky kterým se cítíme dobře.
Většina mých klientů ví, že jsem v dětství studoval na ortodoxní židovské škole V Asbury Parku, v New Jersey. Jednou z nejdůležitějších částí písma, kterou nás Kantor Blau naučil, a která platí po celý život, byla: „Vaše tělo je chrám. Zacházejte s ním tak.“ Studium na hebrejské škole bylo velmi náročné. Odměnou za tvrdou práci pro nás bylo to, že jsme si vždycky po škole mohli jít zahrát baseball.
Za posledních 9 měsíců se radikálně změnil způsob, jakým se setkáváme s ostatními lidmi, jakým pracujeme a zůstáváme aktivními. To platí především pro děti a mladé lidi, jelikož čas strávený před obrazovkou počítače rychle nahrazuje u této populace fyzickou aktivitu. V centru pro média a zdraví dětí (The Centre for Media nad Child Health - CMCH) v dětské nemocnici V Bostonu nedávno zjišťovali vztah mezi časem stráveným před obrazovkou a časem, kdy si děti aktivně hrají.
Výsledky této studie uvádějí, že ve dnech, kdy si bostonské děti víc hrají, tak pravděpodobně tráví méně času sledováním různých médií. Naopak ve dnech, kdy si hrají méně, by se měli jejich rodiče snažit omezit čas, který děti tráví před obrazovkou a podpořit je ve hře. Je to velmi důležité a nezáleží na tom, kde žijete. Dostatek hraní pomáhá dětskému mozku a tělu rozvíjet se vhodným způsobem. Při pročítání této studie jsem si vzpomněl na svou tchýní, která vždycky říkala: „Potřebuješ studii, aby sis to potvrdil?“ Výzkum nyní dohání kulturní moudrost. Hrát si je důležité!
Mám pro Vás první z nočních chanukových darů
DÁREK PRVNÍ NOCI CHANUKY: od nuly do osmi let
Kulturně i vědecky víme, že je potřeba podporovat fyzickou aktivitu, zejména hru, od útlého věku (0–8 let), protože prospívá kognitivnímu a sociálnímu rozvoji dítěte, zvyšuje a podporuje rozvoj motoriky a sílu kostí a svalů.
David Bickham, vedoucí výzkumný pracovník v CMCH, proto navrhuje následující:
- Pomáhejte svým dětem, aby čas strávený u obrazovky přeměnily v čas strávený hrou. Například, pokud se dítě dívá na kreslený film, vypněte televizi a domyslete společně příběh, který si zahrajete pomocí hraček.
- Vyčleňte si čas pro hru.
- Naplánujte si různé druhy herních aktivit, mezi které patří deskové hry, míčové hry, stavebnice a další.
- Hrajte hry s písmeny a čísly, abyste pomohli dětem získat důležité dovednosti.
- Zeptejte se svých dětí, jestli si můžete hrát s nimi a hrajte si tak, jak chtějí ony.
- Dejte vybrat dětem mezi různými hračkami, hrami a aktivitami, ale rozhodnutí, co chtějí z nabízených možností dělat, nechte na nich.
- Podpořte ve svých dětech kreativitu. Ať si přemění dobu jídla nebo večerního koupání ve hru.
- Nechte děti, aby si vymyslely svoje vlastní hračky a hry z věcí, které doma najdete, jako jsou papírové krabice, kapesníčky, obaly na vajíčka a další.
- Mnoho rodičů se v tuto dobu snaží pracovat z domova, učit svoje děti, a ještě se starají o domácnost. Netrapte se tím, pokud si myslíte, že při tom všem ještě nestíháte dostatečně podporovat svoje děti ve hře. Buďte v klidu a vzpomeňte si, že každý den nemusí být dokonalý. „Klíčem je, abyste Vašemu dítěti pomohli dosáhnout rovnováhy“, říká Bickham.