Zablokovaná krční páteř

Stalo se vám už, že jste se ráno probudili a nemohli otočit krkem a podívat se přes rameno? Mezi nejčastější příčiny vzniku těchto obtíží patří opakované pohyby ve větší míře, než naše tkáně snesou nebo přehnaně dlouhé setrvání v jedné poloze krční páteře z předchozích dní.

Příčin je ovšem hned několik – třeba špatná poloha při spánku nebo nevhodný polštář, fyzická únava, emoční vyčerpání a – jako téměř u všeho – stres. Ke ztuhnutí krční páteře může přispět i prochladnutí, ačkoli ze žádné seriózní vědecké studie se chlad jako spouštěč tuhosti a bolesti tkání krční páteře neprokázal jako podložený faktor. Jak vidno, důvodů je tedy nespočet. Namísto dumání, z čeho máte krk zablokovaný, se pojďme tedy raději podívat na metody jeho uvolnění.
Mezi nejrychleji ulevující přístup patří pomalé cvičení v odlehčených pozicích vleže (lze zkusit ihned po vzniku obtíží). Lehnete si na záda na rovnou podložku s pokrčenými dolními končetinami a zkusíte otáčet krční páteří dle tolerance do tzv. mírného zvýšení bolesti ve směru tuhosti a nejprve vždy otáčet na bolestivou stranu a nikdy necvičit přes bolest. Pokud je bolest velká a cvičení nelze tolerovat, můžete se zkusit na bolestivou stranu uklánět (ucho na rameno) a to stále vleže. Pokud ani jedno nepomůže, pak je možné zkusit setrvání v pozici úklonu nebo rotace opět ke straně bolesti.

Například je bolest a ztuhlost při pohybu hlavy doprava, proto se položíte na pravou stranu s několika polštáři pod hlavou a pozvolna (v řádu minut i déle) odebíráte polštáře, abyste tuhost směrem doprava setrváním pomalu odstranili.
Pokud ani toto nezabere, zkusíte oba pohyby nebo setrvání v pozici na stranu nebolestivou. Pokud budete cvičení snášet bez větších obtíží a obtíže budou ustupovat nebo vleže odezní, to samé můžete zkusit cvičit vsedě.
U řady takto akutních obtíží se bez odborné pomoci i přes vlastní dobře míněnou snahu neobejdete, proto nás neváhejte vyhledat na naší klinice kde s různou modifikací sil, tlaků a pomocí dalších výchozích poloh s různým počtem opakování a sériemi pohybu váš problém rádi odstraníme.

V některých případech je zákrok terapeuta nezbytný, zejména pokud bolesti neustupují a nedaří se vám nalézt pohyb, který by obtíže snižoval, neváhejte se na odborníka obrátit.