McKenzie systém péče - autoterapie

Aktuální situace okolo pandemie dopadá na každodenní životy každého z nás. Jsme si plně vědomi toho, že se svět zastavil jen z části a mimo onemocnění korona viru má mnoho lidí v republice i své „normální“ zdravotní komplikace.

MDT léčba dostává v těchto časech mnohem větší smysl, než jaký bychom s kolegy kdy odhadovali. Umožňuje totiž řízenou edukaci pacienta tak, aby se byl schopen zbavit pohybových obtíží sám.

Bolest zad a kloubů

Nemůžete pro bolest zad vstát ráno z postele? Sotva se pro bolest zad držíte na nohou a pomocí nábytku, či dokonce po čtyřech, se přemisťujete po místnosti? Zkuste si s námi malé cvičení.

1) Máte-li možnost a schopnost položit se na břicho, podobně jako když relaxujete na pláži? Pokud ano a chvíli vydržíte – několik minut, je možné, že bolest v zádech (nesmí pulzovat či střílet do nohy) se po chvíli stává tolerovanější. Pokud ano, pak máte možné řešení své první pomoci i bez lékaře či fyzioterapeuta. A toto lze dodržovat každou hodinu dle Vaší tolerance, dokud zcela bolest v této pozici neustoupí.
2) Pokud polohování na břiše přináší efekt, pak je nutné z této polohy vstávat co nejvzpřímeněji, tj. bez ohnutí či i malého předklonu v zádech.
3) Po několik dnů např. 3 až 7 dnů je vhodné se vyhýbat předklonům a setrváním v nich např. příprava snídaně či předklon u umyvadla je třeba dělat je z podřepu, umožní-li to vaše kolena.
4) Vyhýbejte se ochablému sedu na židlích, sedačkách, lavičkách, resp. je-li možné sed vynechat zcela, je to na pár dnů velmi vhodné pro umožnění zlepšení příznaků
5) Pokud veškerá opatření pomáhají, pak např. 2. až 3 den je možné zahájit vzpor ležmo viz. „Léčíme si záda sami“ v knížce Robina McKenzie
6) Cílem je zvládnout cvik viz foto bez bolesti po předchozím odstranění bolesti v polohách na břiše a ve vzporu ležmo.
Pokud se úleva nedostavuje, obraťte se na nás. Každý jedinec je jiný a proto nelze na všechny aplikovat jen jedno řešení. Nicméně doporučujeme cvičení vyzkoušet a reakci nám detailně popsat – dle toho lze vaši autoterapii upravit, modifikovat či zcela obměnit.